موزهای خشک یک میان وعده عالی و سالم هستند و موزهای کم آب هم نمی توانند راحت تر باشند. در این مطلب نحوه خشک کردن موز را بدون اینکه سیاه شوند را به صورت قدم به قدم خواهیم گفت. شما دو گزینه برای تبدیل موز به چیپس دارید. بیشتر تولید کنندگان تجاری چیپس موز را سرخ می کنند. سرخ كردن موز ناسالم است. با این روش حدود ۸ گرم چربی اشباع اضافی ایجاد خواهید شد.

چطور شد من به خشک کردن موز علاقه پیدا کردم

خشک کردن موز در خانه نسبت به سرخ کردن سالمتر است. برای تهیه چیپس موز به روغن نیاز ندارد. سالها پیش صاحبخانه ما وقتی در خانه موز خشک داشت، موزهایی که مقداری کم آب بودند را برای ما تعارفی می آورد. من به شخصه موز تازه را ترجیح می دهم، اما بچه ها آنها را دوست داشتند. آنها چیپس موزی ترد نبودند که معمولاً در فروشگاه ها فروخته می شود. اینها مانند تراشه های موز بودند که فقط مقداری آب از دست داده بودند. زمانی طول نکشید که من به این خوراکی سالم علاقه پیدا کردم و برای من یک میان وعده سالم شد.

روش خشک کردن موز

برای تهیه موز خشک بهتر است قبل از اینکه موزهایتان سیاه شود اقدام به خشک کردن آن نمایید. شما به ۲ روش می توانید آنرا برش دهید و در چند شیوه امکان آبگیری آن وجود دارد که در ادامه به تفسیر توضیح خواهم داد.

۱. موز ها را می توانید پوست بکنید

برای خشک کردن موز بهتر است آنها را پوست بگیرید ولی از می خواهید از روش برش های عمودی استفاده کنید می توانید قبل از خشک شدن پوست آنها را هم نگیرید.

۲. روش های برش موز برای خشک کردن آن

برش موزها به دو شیوه ممکن خواهد بود و این قضیه به انتخاب شما باز می گردد.

  1. برش عمودی یا مورب موز ممکن است شما دوست داشته باشید تکه ها کوچکتر باشند و در این حالت موزها را به حالت عمودی برش دهید. البته برای زیبایی موزهای خشک شده می توانید کمی مورب هم برش بزنید که جلوه زیباتری ایجاد کند.
  2. برش افقی موز: در این روش موزها را به صورت افقی برش می دهید که اندازه های بزرگتری خواهید داشت. ما در هیل‌شید موز های خشک را به این روش برش می زنیم و خشک می کنیم.

۳. روش های خشک کردن موز

خوب شاید فکر کنید موز را همینطور میریزیم داخل یک ظرف زیر آفتاب خشک بشه. ولی اینجاست که باید به شما بگویم که این کار باعث سریعتر سیاه شدن موزها خواهد شد. البته این هم روشی است و اگر شما به سیاه شدن موز حساس نیستید می توانید در آفتاب خشک کنید. در ادامه چند ایده برای خشک کردن آنها می دهم که امیدوارم برایتان جدید و جالب باشد.

  1. خشک کردن موز در آفتاب

    عرض کردم چنانچه شما مشکلی با سیاه شدن موزها هنگام خشک شدنشان ندارید می توانید از این روش استفاده کنید. هر چند من در انتهای مطلب ایده ای برای جلوگیری از سیاه شدن آنها می دهم ولی باز این روش ممکن است عامل کمی در جلوگیری از سیاه شدن آن باشد.
  2. خشک کردن موز در فر:

    اگر فر اجاق گازتان در خانه امکان دمای کمتر از ۲۰۰ درجه فارنهایت را دارد خوب باید بگویم که شما می توانید به راحتی موزها را در یک سینی یا همان سینی فر بچینید و برای خشک شدن داخل فر قرار دهید. معمولا این روش خشک کردن ۸ تا ۱۲ ساعت زمان نیاز دارد. البته باید یادآور شوم که باید حواستان به موزها باشد، ممکن است در طی این زمان موزها نیاز به زیر و رو کردن داشته باشند که یکدست خشک گردند.
  3. خشک کردن موز در مایکروفر یا مایکرو ویو

    در این روش موز ها را داخل چند بشقاب بچینید و آنها را به کمک یک جسمی که بین ظروف فاصله ایجاد کند روی هم بچینید که چند طبقه را تشکیل دهند. بشقاب های موز را داخل مایکروفر قرار دهید و زمان ۱ ساعت را برای کارکرد مایکروفر انتخاب و استارت کنید.
  4. خشک کردن موز روی رادیاتور:

    اگر در فصل زمستان هستید و مثل ما آپارتمان نشینید احتمالا سیستم گرمایشی خانه شما رادیاتوری خواهد بود. در این صورت می شود روی ردیاتور را پارچه ای تمیز بکشید و موز ها را برای خشک شدن روی آن بچینید. البته این روش هم مانند خشک کردن در زیر نور آفتاب احتمال سیاه شدن موز خشک می رود.
  5. خشک کردن موز روی بخاری:

    روش دیگر در فصل زمستان و خانه هایی که بخاری دارند روش خشک کردن موز روی بخاری است. موز ها را داخل یک سینی فلزی بچینید و آنها را روی بخاری قرار دهید. و در طول زمان خشک شدن؛ آنها را پشت و رو کنید و به خشک شدن موزها نظارت داشته باشید که به بهترین شکل ممکن خشک شوند.
  6. خشک کردن موز داخل دستگاه خشک کن میوه و سبزی خانگی: 

    اگر شما یک کدبانو هستید و به کارهای خانگی علاقه دارید می توانید برای تهیه موز خشک از دستگاه خشک کن میوه و سبزی البته نسخه خانگی آن استفاده کنید. این روش بهینه ترین روش برای خشک کردن میوه خواهد بود. موزها را داخل سبد های تعبیه شده بچینید و داخل خشک کن قرار دهید. کلید روشن را بزنید و به مدت ۱۲ ساعت منتظر باشید تا موزها به خوبی آبگیری شوند.

چکار کنیم که موز هنگام خشک شدن سیاه نشود

اگر قصد خشک کردن موز در خانه را دارید قبل از خشک کردن قطعات ریز شده موز را به آب لیمو آغشته کنید تا به کاهش تیره شدن موز کمک کنید. استفاده از عسل، آب های اسیدی شده یا آب سایر مرکبات هم به کاهش تیرگی موزها در هنگام خشک شدن کمک می کند. فرآیند خسک کردن می تواند ۸ تا ۱۲ ساعت طول بکشد.

موز را چطور خشک کنیم که سیاه نشود؟

اگر به دنبال یک روش سریعتر هستید می توانید از فر استفاده کنید.  طرز تهیه موز خشک با فر به این صورت است که فر خود را روی ۱۲۵ تا ۱۵۰ درجه فارنهایت یا ۵۱ تا ۶۵ درجه سانتیگراد تنظیم کنید و سینی موز را در فر قرار دهید، درب فر را کمی باز بگذارید تا رطوبت خارج شود. بعد از گذشت حدود ۶ ساعت قطعات موز را برگردانید. با این حال فرایند خشک کردن می تواند ۱۲ تا ۱۴ ساعت طول بکشد، که یک روش هزینه بر برای تولید چیپس های موز می باشد.

چطور موز را خشک کنیم که سیاه نشود

موز را چطور خشک کنیم که سیاه نشود؟

خشک کردن موز در آفتاب می تواند کمی دردسرساز باشد، مگر اینکه در منطقه ای زندگی کنید که آنقدر آفتاب داغ هست که موز سریع خشک شود. خشک کردن موز با استفاده از نور آفتاب می تواند ۲ تا ۳ روز طول بکشد.

شما باید روی آنها تور نازک بکشید تا گرد و غبار و سایر آیالانده ها روی آنها نشیند. روزی ۲ تا ۳ بار موزهای خود را حرکت دهید و شب ها آنها را از داخل سینی بیرون بیاورید، اگر موزها مرطوب بمانند و یا در زیر باران بمانند این روش برای شما کار نخواهد کرد.

با قرار دادن ۱ قسمت موز خشک در ۲ قسمت آب گرم به مدت ۵ دقیقه می توانید موزها را نرم کنید، آب را تخلیه کنید و در کیک ها و دسرها از آن استفاده کنید. شما می توانید از موز خشک شده در اسموتی ها استفاده کنید و یا آن را به عنوان یک میان وعده سالم به تنهایی استفاده کنید. موزهای خشک شده را می توان پودر کرد و از آن در درست کردن دسرها استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *